Nie ulega wątpliwości, że identyfikacja wizualna jest ważną częścią tożsamości marki. Dzięki logo, fontom, kolorom i znakom możesz skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji i zapisać w świadomości odbiorców. Ale musisz działać zgodnie z założonym planem! W przeciwnym razie do Twoich przekazów wkradnie się chaos, a identyfikacja wizualna przestanie być spójna. Narzędziem, które ułatwi Ci zarządzanie wizerunkiem, jest księga znaku.
Czym jest księga znaku?
Określenie księga znaku to polski odpowiednik brand book (w polskich agencjach pojęcia te są zwykle używane zamiennie) – dokumentu, który określa wszystkie zasady korzystania z identyfikacji wizualnej marki. W księdze znaku znajdują się szczegółowe informacje na temat kolorów, stylu, typografii i innych elementów graficznych, którymi mogą posługiwać się osoby tworzące jakiekolwiek materiały dla marki – plakaty na eventy, zaproszenia, materiały reklamowe, opakowania produktowe, posty w social media i wiele innych.
Co powinno się znaleźć w księdze znaku?
Każdy brand book wygląda nieco inaczej ze względu na specyficzne wymagania marki, której ma służyć. Można jednak wskazać kilka elementów, które znajdą się w większości dokumentów tego typu. Są to:
- Opis logo – każdy element, który składa się na logo marki, powinien zostać dokładnie opisany i wyjaśniony (jakie ma znaczenie, do jakich wartości się odwołuje, co ma symbolizować itd.).
- Proporcje i wymiary logo – to miejsce, w którym należy dokładnie rozpisać konstrukcję logo, m.in. odległość pomiędzy poszczególnymi elementami lub ich położenie względem siebie.
- Tło znaku – w tej części dokumentu opisuje się na jakim tle może występować logo (aby nie stracić na przekazie i czytelności).
- Alternatywna wersja logo – znak w innej kolorystyce (np. z okazji świąt lub szczególnych wydarzeń), uproszczonej wersji, itd.
- Modyfikacje – księga znaku powinna określać, jakie modyfikacje w zakresie logo są dopuszczalne (np. zmiana kolorystyki), a jakie są zabronione.
- Paleta kolorystyczna – w tym miejscu należy precyzyjnie wskazać kolory, jakimi posługuje się marka (jako CMYK, Pantone lub RGB, aby uniknąć rozbieżności spowodowanych np. ustawieniami urządzenia).
- Typografia – fonty, które mogą być używane w komunikacji marki i pozostają spójne z identyfikacją wizualną.
W księdze znaku mogą znaleźć się również inne reguły korzystania z logo i pozostałych elementów identyfikacji wizualnej, np. dotyczące wykorzystania znaku w formacie video.
Sprawdź także:
- Literki na miarę czasów, czyli 3 najważniejsze trendy w typografii
- Identyfikacja wizualna w mediach społecznościowych. Sprawdź, czy robisz to dobrze
Dlaczego warto stworzyć księgę znaku?
Księga znaku to narzędzie, z którego korzystają przede wszystkim duże firmy, realizujące wiele projektów wizualnych (w tym projektów z zewnętrznymi grafikami i artystami). Zasady, jakie w niej zapisano, pozwalają zachować spójność w przekazie; minimalizują ryzyko błędów po stronie projektantów i wpadek wizerunkowych.
Brand book jest podsumowaniem założeń, jakie składają się na identyfikację wizualną marki. Stworzenie go może być czasochłonnym i wymagającym zadaniem, jednak bez wątpienia jest to inwestycja, która się opłaca. W końcu świadczy o tym, co dla marki najcenniejsze – wizerunku.