ChatGPT został udostępniony w listopadzie 2022 roku i od razu wywołał globalne zamieszanie. Wiele mówi się o nim w kontekście marketingu, dziennikarstwa, pozycjonowania stron i wyszukiwarki Google. W dzisiejszym wpisie sprawdzamy, czym jest ChatGPT, jakie ma funkcje i do czego można go wykorzystać.
ChatGPT – co to jest?
Wraz z uruchomieniem ChatGPT – stworzonego przez laboratorium badawcze OpenAI – rozpoczął się nowy rozdział historii technologii. Sztuczna inteligencja jeszcze bardziej zbliżyła się do ludzi, oferując im szereg niedostępnych dotychczas rozwiązań.
Ale… czym właściwie jest ChatGPT? To model językowy, oparty na architekturze transformatora – wielowarstwowej sieci neuronowej, która obsługuje zbiory danych sekwencyjnych (takich jak tekst).
Dzięki temu, że ChatGPT szkolony jest na ogromnej ilości danych – stron internetowych, artykułów dziennikarskich i naukowych, książkach, wpisach blogowych – może przetwarzać język w sposób zbliżony do ludzkiego. Chatbot udziela odpowiedzi nawet na złożone pytania i tworzy wartościowe, rozbudowane treści – w wielu przypadkach nieodróżniające się niczym o tekstów pisanych przez człowieka.
Przeczytaj również:
Jak działa ChatGPT?
ChatGPT, analizując rozbudowaną bazę danych, jest w stanie udzielać adekwatnych (a często również kreatywnych) odpowiedzi na zadane pytania. Wbrew pozorom, narzędzie nie przeszukuje na bieżąco zasobów internetu, a jedynie korzysta z tego, na czym zostało wcześniej wytrenowane. Używa przy tym zasady prawdopodobieństwa – łączy zadane pytanie z wybranymi rekordami.
W ten sposób chatbot może prowadzić luźną konwersację, stworzyć tekst na określony temat (i spełniający konkretne wymagania), utwór poetycki, raport, esej, a nawet… słowa do piosenki.
Podstawowym językiem ChatGPT jest angielski – zadając pytania w tym języku można otrzymać najbardziej trafne odpowiedzi. Narzędzie komunikuje się jednak również w innych językach, m.in. po polsku, chociaż sprawia mu to zdecydowanie więcej trudności (m.in. wolniejsze ładowanie się odpowiedzi, więcej błędów, zacinanie się strony).
Jak korzystać z ChatGPT i na co uważać?
Aby skorzystać z chatbota, wejdź na chat.openai.com i zarejestruj się lub zaloguj za pośrednictwem konta Gmail bądź Microsoft. Narzędzie jest darmowe, chociaż w najbliższej OpenAI planuje wypuścić również płatną wersję ChatGPT Pro – w tej chwili można zapisać się na listę osób oczekujących na to rozwiązanie.
Po zalogowaniu się na stronie, możesz zacząć wpisywać swoje pytania lub polecenia. Im bardziej szczegółowe wskazówki przekażesz chatbotowi, tym lepszy efekt uzyskasz.
Co ważne, ChatGPT nie weryfikuje poprawności tekstów, które tworzy – konieczne zatem jest, by sprawdzać je pod kątem językowym oraz potwierdzić wiarygodność przedstawianych informacji. Zwłaszcza jeżeli omawiany dotyczy wydarzeń lub danych, które powstały po 2021 roku (narzędzie nie zna danych z późniejszego okresu).
ChatGPT to fascynujące narzędzie, które może na zawsze zmienić internet. Jak będzie wyglądała jego przyszłość? Bez wątpienia będziemy to śledzić!