„Sprzedaję dobrej jakości rzeczy i to w dobrych cenach – dlaczego mało osób je kupuje?”. Jeśli wystawiasz przedmioty na aukcje lub masz sklep internetowy i chcesz, by Twoje produkty cieszyły się dużym zainteresowaniem, musisz zrobić dobre zdjęcia. Pamiętaj, że kupujemy nie tylko rozumem, ale także emocjami i… oczami. 😉 Jeśli fotografie są nieatrakcyjne lub nie prezentują szczegółów przedmiotów, możesz mieć problemy ze znalezieniem kupców. Sprawdź, jak fotografować przedmioty na sprzedaż, żeby cieszyły się zainteresowaniem.
Tło i kompozycja
Najważniejsza zasada brzmi: tło nie może odwracać uwagi od przedmiotów.
Najprostszym i jednocześnie skutecznym sposobem jest prezentowanie produktów na naturalnym, gładkim tle. Pamiętaj, że produkt musi być dobrze widoczny, dlatego nie umieszczaj jasnych przedmiotów na tle np. białej ściany lub ciemnych obiektów na ciemnym tle. Dzięki wykorzystaniu prostego i naturalnego tła możliwe odpowiednie zaprezentowanie detali przedmiotu.
Unikaj też pstrokacizny – takie tło, owszem, bywa korzystne, ale zdecydowanie nie należy do najłatwiejszych. Poza tym może odwracać uwagę od produktu i jego detali. Najbezpieczniej będzie więc, jeśli wykorzystasz gładkie tło lub ewentualnie w delikatne wzory.
Możesz też pokombinować samodzielnie i w ramach eksperymentów wypróbować np. ciekawe tekstury. Zdjęcie na tle jasnych cegieł, marmuru, czy tynku może posłużyć na korzyść i wyróżnić Twoje fotografie spośród innych.
Poza tym zadbaj o odpowiednią kompozycję. Na zdjęciu możesz wykorzystać dodatkowe przedmioty, które uatrakcyjnią kadr i staną się dopełnieniem fotografii, jednak i w tym przypadku pamiętaj, by nie odwracały uwagi od sprzedawanego przedmiotu.
Warto wiedzieć! Zdjęcia ubrań często prezentuje się na tle szafy lub na stole, wśród modnych dodatków. Jeśli sprzedajesz odzież, możesz zaprezentować ubrania na modelce lub modelu (którym może być Twój partner/partnerka czy kolega/koleżanka 😊).
Oświetlenie
Światło powinno być jasne, miękkie, najlepiej dzienne. Unikaj korzystania z lampy błyskowej. Sztuczne oświetlenie i lampa błyskowa mają duży wpływ na kolory zdjęcia, a co za tym idzie – produktu. Barwy mogą być przekłamane, a to nie zawsze działa na korzyść zdjęć. Poza tym oczywiście najlepiej dodawać do aukcji czy na stronę sklepu tylko takie zdjęcia, które prezentują produkt takim, jaki jest naprawdę.
Więcej wskazówek na temat oświetlenia i tego, jak robić zdjęcia, znajdziesz we wpisie: Jak fotografować smartfonem?. (Wbrew pozorom, znajdują się tam wskazówki, które z powodzeniem wykorzystasz, robiąc zdjęcia aparatem fotograficznym.)
Wskazówka! Jeśli chcesz doświetlić przedmiot, a nie masz profesjonalnego oświetlenia, możesz wykorzystać np. zwykłą lampkę biurową. Skieruj ją na produkt z innej strony niż z ej, z której robisz zdjęcie. Takie światło w ciekawy sposób podkreśli kształt przedmiotu. Jeśli światło lampki jest za ostre, możesz przysłonić je np. papierem do pieczenia lub białą kartką.
Kadrowanie i perspektywa
Fotografowany produkt powinien wypełniać większość kadru. Zadbaj też o to, by zrobić zdjęcia detali – zwłaszcza tych, które chcesz podkreślić. Im dokładniejsze będą zdjęcia, tym więcej osób może być zainteresowanych kupnem danego produktu.
Ponadto wyeksponuj produkt z kilku perspektyw – pokaż go pod skosem, z boku. Korzystnie wypada eksponowanie produktów pod kątem 45 stopni. Co ciekawe pokazywanie przedmiotu z przodu nie zawsze (a nawet rzadko) działa na korzyść.
Na koniec ważna wskazówka – przedmiot, który fotografujesz, musi być schludny. Nie możesz pokazywać przedmiotów poplamionych, zakurzonych czy – w przypadku ubrań – pogniecionych. Mimo iż takie zdjęcia można znaleźć np. na aukcjach z używanymi rzeczami, to zdecydowanie lepiej jest tego unikać.