Podejmujesz decyzję: chcę kupić rower! Idziesz do sklepu lub przeglądasz oferty w internecie i… okazuje się, że możesz wybierać między wieloma rodzajami rowerów – rowerami trekkingowymi, crossowymi, kolarzówkami, beach cruiserami, rowerami miejskimi i wieloma innymi. Jaki rower wybrać? Jaki jest podstawowy podział na rowery? Sprawdźmy!
Rower górski
Są to rowery do jazdy terenowej – po lesie, polnych drogach czy górach, czyli wszędzie tam, gdzie nie ma asfaltu. Charakterystyczne są dla nich szerokie opony i amortyzatory (mogą być dwa lub tylko jeden – z przodu). Rowery górskie są często wykorzystywane także do jazdy po mieście, choć ich opony i bieżnik mogą czasem nieco utrudniać poruszanie się. Jednak na dziurach, wertepach czy krawężnikach sprawdzą się doskonale.
Rower szosowy
W przeciwieństwie do rowerów górskich, przeznaczeniem rowerów szosowych jest jazda po asfalcie. Rower szosowe mają cienkie i gładkie opony, nie mają amortyzatorów, a ich kierownica jest wygięta ku dołowi. Koła są duże, mają zwykle 28 cali. Na rowerach szosowych łatwiej osiągnąć wysoką prędkość na drodze, jednak zdecydowanie nie nadają się do jazdy w terenie niezabudowanym. Rowery szosowe (nazywane kolarzówkami) są wykorzystywane przez sportowców podczas triatlonów i innych zawodów na czas.
Rower trekkingowy i crossowy
Te dwa typy rowerów są do siebie bardzo podobne, a czasem nawet używa się obu pojęć jako synonimów. Rower trekkingowy to sprzęt pomiędzy rowerem górskim a szosowym. Są to rowery turystyczne i dla osób, które jeżdżą po różnych nawierzchniach. Mają błotniki, bagażniki, stopki, czyli wszystko to, co sportowcom może przeszkadzać w wyczynowym uprawianiu sportów. Jadąc rowerem trekkingowym, masz wygodą, wyprostowaną pozycję.
Rower miejski
Wygodny rower do jeżdżenia po miejskich drogach i ścieżkach rowerowych. Na takie rowery mówi się często „holenderki”, ponieważ zdobyły ogromną popularność zarówno w Amsterdamie, jak i całej Holandii. Są też niezwykle popularne w Danii i innych europejskich krajach – także w Polsce.
Rowery miejskie mają niską, wygiętą ramę, wysoko podniesioną kierownicę, często bagażniki, błotniki i koszyki. Pozycja rowerzysty jest wyprostowana, dzięki czemu wszystko dobrze widać, a plecy i ręce nie są obciążone. Nie jest to rower na dalekie wyprawy i jazdę w terenie.
Rower fitness
Jest odpowiedni na dalekie, szosowe wyprawy, intensywny, szybki trening czy jazdę po lekkim terenie. To dobry rower dla osób, które nie uprawiają wyczynowo kolarstwa czy nie jeżdżą zawodowo w triatlonach, ale lubią intensywny wysiłek. Poza tym taki rower nadaje się też doskonale do jazdy po mieście. Czasem można spotkać się z opinią, że jest to rower szosowy z grubszymi oponami i prostą kierownicą.
Poza tym istnieją jeszcze inne typy rowerów, takie tak:
- tandem,
- rower poziomy,
- beach cruiser – odmiana roweru miejskiego, z grubszymi oponami, pełną ramą i szeroką kierownicą,
- rower cargo (do przewożenia większej ilości rzeczy), jednak są zdecydowanie najmniej popularne i rzadko można spotkać je na polskich ulicach (sterowanie i jeżdżenie nimi również nie należy do najłatwiejszych czynności),
- fatbike (z bardzo grubymi oponami),
- ostre koło (aby jechać, musisz pedałować – gdy przestaniesz to robić, rower się zatrzymuje),
- BMX, Street, Dirt – do jazdy wyczynowej,
- rower elektryczny.