Typografia to jeden z najważniejszych – chociaż często niedocenianych – elementów identyfikacji wizualnej. Dzięki dopasowaniu kroju pisma do usługi, produktu czy marki, możesz uzyskać lepsze efekty sprzedażowe. Przemyślana typografia wysyła do odbiorcy odpowiedni sygnał, zapada w pamięć i sprawia, że komunikaty marki są spójne i estetyczne. Jak wybrać najlepszy krój pisma? Możesz zasugerować się obowiązującymi trendami! W dalszej części artykułu znajdziesz przegląd 3 najmodniejszych typografii. Być może znajdziesz wśród nich coś dla siebie? Przekonaj się!
Ponadczasowa elegancja, czyli fonty szeryfowe
Mianem szeryfu określa się elementy ozdobne liter – pogrubienia, dekoracyjne belki, wypuklenia czy zawijaski. Fonty szeryfowe powszechnie uznaje się za najbardziej eleganckie i klasyczne.
Kiedy warto po nie sięgnąć?
- W nagłówkach stron o prostym, minimalistycznym układzie. Fonty szeryfowe prezentują się najlepiej wtedy, gdy nie muszą walczyć o uwagę z innymi ozdobnikami.
- W dłuższych tekstach, np. artykułach na blogu. Wielu użytkowników przyznaje, że łatwiej czyta się treści, które zapisano krojem szeryfowym.
Jeżeli nie przekonują Cię szeryfy, a chcesz pozostać wierny klasyce, możesz zdecydować się na zaokrąglone fonty bezszeryfowe – niezwykle popularne w ostatnich sezonach!
Niskie X
Bliżej Ci do nowoczesności niż tradycji? Przyjrzyj się bliżej fontom z niskim X (low x-height fonts), które zdecydowanie wyróżniają się w tłumie. Literki utrzymane w tym stylu są szerokie i niskie.
Kiedy warto zastosować low x-height?
- W nagłówkach tekstów lub w wyróżnionych fragmentach – pamiętaj jednak o tym, aby resztę treści utrzymać w prostym, możliwie minimalistycznym stylu.
- W hasłach reklamowych – szerokie i niskie litery zapadają w pamięć. Wszystko, co nimi zapiszesz, przykuje uwagę Twoich odbiorców.
- W postach na kanałach społecznościowych – krótka treść, która trafia wprost do świadomości odbiorców? Low x-height nada się do tego doskonale!
Trend niskiego X często łączy się ze stylem brutalistycznym, w którym litery pozbawione są wszelkich ozdobników. Taki zapis wyróżnia się surową formą i prostotą. Graficy chętnie sięgają po niego, tworząc minimalistyczne, czarno-białe projekty.
Litera, która wyszła przed szereg
Wyróżniająca się litera to prosty zabieg, który może tchnąć życie w niemal każdy (nawet najnudniejszy) projekt. Wystarczy, że jedna litera w zdaniu czy słowie zostanie poddana modyfikacji – zmieni się jej kolor (np. z wykorzystaniem negatywu), rozmiar czy font.
Gdzie możesz zastosować ten trend?
- W identyfikacji wizualnej – wyróżniająca się litera to świetny pomysł na logo lub slogan marki. Zwłaszcza jeśli idzie za tym dodatkowy przekaz – podkreślona litera może np. odpowiadać najważniejszemu produktowi marki lub jej claime’owi.
- Na plakatach, w animacjach oraz w social mediach.
Szukasz innego sposobu na dodanie koloru? Trendem, który może Cię zainteresować, jest solid shadow – jednokolorowy, prosty cień, pojawiający się za tekstem.