Strona www bez zdjęć czy grafik nie ma dziś racji bytu. Każda witryna musi być nie tylko bogata w wartościowe, czytelne treści, ale też musi być atrakcyjna wizualnie. Tylko taka obroni się w oczach użytkowników i będzie przyciągała kolejne osoby zainteresowane Twoimi usługami czy produktami. Wybierając zdjęcia na swoją stronę www, masz przede wszystkim dwie możliwości: własne zdjęcia lub komercyjne fotografie kupione na stocku. Która opcja będzie lepsza? Sprawdźmy to.
Własne zdjęcia na stronie – korzyści i wyzwania
Jakie są zalety własnych zdjęć na stronie www?
- Masz pewność, że zdjęcia nie zostaną wykorzystane na innej stronie, a konkurencja na pewno nie będzie miała takich samych (pod warunkiem że nikt nie ukradnie zdjęć od Ciebie) – będą niepowtarzalne i unikatowe.
- Fotografie będą prezentować rzeczywistość, czyli – w zależności od tego, jaki charakter ma Twoja witryna i co na niej oferujesz – zdjęcia produktów, pracowników, biura, sklepu, gabinetu itp. A to tylko zwiększa autentyczność i budzi zaufanie odbiorców.
- Zdjęcia będą pasować do charakteru Twojej marki. Mogą być też wykonane w taki sposób i z takiej perspektywy, by idealnie dopasowały się do Twojej strony www.
Zdjęcia zrobione na potrzeby Twojej strony www, które prezentują Twoją firmę, zespół pracowników czy Twoje produkty, pozytywnie wpływają na odbiór marki. Pod warunkiem że są dobrze wykonane.
Własne zdjęcia na stronie www – jakie wady ma to rozwiązanie?
- Jeśli decydujesz się na współpracę z profesjonalnym fotografem, wydasz więcej, niż kupując zdjęcia na stocku.
- Jeśli robisz zdjęcia własnym sumptem, a nie do końca potrafisz to robić, zdjęcia mogą wyjść niezadowalające/amatorskie. Do zrobienia dobrej jakości fotografii potrzebny będzie dobrej jakości sprzęt oraz programy do obróbki fotografii.
- Zorganizowanie sesji i samodzielna obróbka zdjęć, to czasochłonne zajęcia.
Zdjęcia ze stocka – wady i zalety
Zdjęcia kupione na stocku – zalety
- Możesz kupić profesjonalne zdjęcia za kwotę znacznie niższą niż zdjęcia od fotografa, albo nawet poszukać darmowych zdjęć.
Wskazówka! Możesz skorzystać z jednorazowej subskrypcji, zamiast płacić za każde zdjęcie osobno.
- Na płatnych stronach masz dostęp do olbrzymich baz zdjęć wykonanych w różnych stylach, o różnej tematyce, dla różnych branż.
- Kupno gotowych zdjęć jest logistycznie łatwiejsze niż zorganizowanie sesji i zajmuje mniej czasu.
Wady zdjęć ze stocka
- Istnieje prawdopodobieństwo, że konkurencja (i nie tylko) będzie posługiwać się takimi samymi lub podobnymi zdjęciami.
- Nie masz możliwości personalizacji zdjęć.
- Po niektórych zdjęciach na pierwszy rzut oka widać, że pochodzą z płatnych lub darmowych baz zdjęć – są nienaturalne albo niskiej jakości, widać, że są pozowane. I nagle okazuje się, że „sałatka może opowiadać żarty”, jak na zdjęciu poniżej. 😉
- Szukanie idealnych zdjęć może być żmudne.
- Jeśli działasz w specyficznej branży lub niszy, możesz mieć kłopot ze znalezieniem zdjęć pasujących do Twojej działalności.
Co wybrać – zdjęcia ze stocka czy własne?
Wszystko zależy, jakie masz potrzeby, oczekiwania i możliwości – zarówno czasowe, jak i finansowe. Jeśli zależy Ci na unikatowych zdjęciach, spersonalizowanych i dopasowanych idealnie do Twojego biznesu, i jeśli pozwala Ci na to budżet oraz czas, dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z fotografem/grafikiem. Profesjonalne fotografie zespołu, wnętrz czy produktów cieszą się uznaniem odbiorców.
Jeśli jednak ogranicza Cię budżet lub czas, albo w przypadku Twojej branży nie ma potrzeby wykonywania profesjonalnej sesji, z powodzeniem możesz postawić na zdjęcia ze stocka. Zwróć jednak uwagę, by fotografie były spójne, pasowały do Twojej strony i Twojej firmy, a także, by były możliwie jak najbardziej naturalne.