Logo to podstawa identyfikacji wizualnej i trudno przecenić jego rolę w budowaniu wizerunku firmy. W dzisiejszym wpisie przedstawiamy, jak wygląda profesjonalny proces projektowania logo, które spełnia nie tylko oczekiwania klienta, ale również… swoje zadanie.
Co to jest logo i czym różni się od logotypu?
Mianem logo określa się wizualny komunikat – symbol, napis – który składa się na identyfikację wizualną firmy. Najważniejszą funkcją logo jest budowanie i utrzymywanie świadomości marki wśród klientów.
Prawidłowo zaprojektowane logo przyciąga uwagę odbiorców i powoduje u nich określone emocje. Skojarzenia, jakie powstają podczas kontaktu z logo, kolorem czy sygnetem, powinny być zgodne z wartościami, jakie prezentuje konkretna firma i powinny wyróżniać ją na tle konkurencji.
Określenie logo często bywa stosowane zamiennie ze słowem logotyp. Niesłusznie! Pomimo tego, że są to dwa ściśle powiązane ze sobą elementy identyfikacji wizualnej, warto je rozróżniać (zwłaszcza, jeżeli na poważnie myślisz o grafice i projektowaniu ). Podczas gdy logo jest symbolem graficznym, logotyp jest słownym komunikatem, hasłem bądź sloganem, które funkcjonują razem z logo.
Projektowanie logo krok po kroku
W jaki sposób powstaje logo? Oto nasz przepis na udany proces projektowy:
- Analiza potrzeb i brief. Zanim zabierzesz się do tworzenia, poznaj oczekiwania swojego klienta. Poznaj wartości, jakimi kieruje się firma, jej misję, cele oraz grupę docelową. Dowiedz się, jakie emocje powinna wywoływać komunikacja wizualna i jakie skojarzenia powinna wzbudzać u swoich klientów.
- Analiza konkurencji. Zapoznaj się z konkurencyjnymi przedsiębiorstwami oraz ich identyfikacją wizualną. Jaka jest jej przewaga nad firmą klienta? Jakie są jej słabe punkty?
- Mapowanie pomysłów. Czas na kreatywność. Na czystej kartce zapisuj wszystkie skojarzenia, frazy, hasła i pomysły. Nie cenzuruj się, pozwól sobie na stworzenie autentycznego drzewa myśli. Kiedy skończysz, spróbuj usystematyzować swoją mapę, znaleźć na niej najważniejsze elementy i dostrzec schematy.
- Szkicowanie. Mapa myśli bez wątpienia zainspiruje Cię do stworzenia pierwszych szkiców logo. Tutaj również warto popuścić wodze wyobraźni. Daj wyraz swojej kreatywności i przenieś na papier swoje pierwsze pomysły, a następnie przeanalizuj mocne i słabe strony każdego z nich.
- Propozycje dla klienta. Wybierz kilka najlepszych wersji i przenieś je do programu graficznego. Na tym etapie nie warto jeszcze pracować w kolorze – propozycje logo tradycyjnie przedstawia się w wersji czarno-białej, aby nie zaburzać odbioru sygnetu, czyli symbolu.
- Kolor i skala. Ostateczną wersję logo należy wzbogacić o kolory (oczywiście o ile ma ono być kolorowe, a nie czarno-białe). Pamiętaj, że logo powinno wyglądać nieskazitelnie w każdej z popularnych palet barw (CMYK, RGB, Pantone). Dopracuj rozdzielczość, aby logo było czytelne nawet przy dużym powiększeniu.
Ostatni krok to przekazanie logo wraz z księgą znaku, o której więcej przeczytasz tutaj: